الاحتجاج بالقراءة الشاذة ( دراسة أصولية تطبيقية ) Invoking Abnormal Reading, An Applied Fundamental Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول الفقه بكلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالزقازيق، جامعة الأزهر ، مصر

المستخلص

 هذا البحث يسعى إلى بيان معرفة القراءات الشاذة والاحتجاج بها ودراسة الفروع المترتبة عليها دراسة تطبيقية، وتوصلت في هذا البحث إلى أن القراءة الشاذة هي: "كل قراءة فقدت أحد الأركان الثلاثة: التواتر، ورسم المصاحف، ووجه من وجوه اللغة العربية،  ولأن مصدر القراءة الشاذة هو ذاكرة الحفظة الذين تلَقوها ونقلوها ممن قبلهم، ولكنها لم تنقل نقلاً متواتراً، ولذا بقيت شاذة، وقد أجمع العلماء على أنه لا يجوز القراءة بالشاذ؛ لإجماعهم بأنها ليست قرآناً لعدم تواترها، ورغم ذلك إلا أنها إرث عظيم ورافد كبير يُعتمد عليه في الأصول والفقه والتفسير واللغة ولهجات العرب، ولهذا كُتب لها البقاء والانتشار ، ويجوز الاحتجاج بالقراءة الشاذة إذا وردت لبيان حكم شرعي أو يعضد بها حكم ثبت بمصادر أخرى، أما عند ابتداء الحكم فلا يجوز الاحتجاج بها في الراجح؛ لأنها روايات تفسيرية خارجة عن دائرة القراءات المتواترة، وطرق معرفة القراءة الشاذة من غيرها: الرجوع إلى أئمة القراءة والعلماء المتخصصين، ومراجعة كتاب من الكتب المؤلفة في القراءات الصحيحة السبع، أو العشر، ومراجعة أحد الكتب التي تعني ببيان القراءات الشاذة، كما بین البحث أثر القراءات الشاذة في الاستدلال على الأحكام الفقهية ، ويوصي البحث بالاھتمام بدراسة القراءة الشاذة وأثرھا في أحكام الشريعة الإسلامية .
This research seeks to clarify the knowledge of irregular readings, use them as evidence, and study the branches resulting from them in an applied study In this research, I concluded that the irregular reading is: “Every reading that has lost one of the three pillars: frequency, the drawing of the Qur’an, and one of the aspects of the Arabic language, and because the source of the irregular reading It is the memory of the memorizers who received it and transmitted it from those before them, but it was not transmitted frequently, and therefore it remained anomalous, and the scholars have unanimously agreed that it is not permissible to recite with an anomalous method, due to their consensus that it is not the Qur’an due to its lack of frequent transmission, and despite that, it is a great legacy and a great tributary that is relied upon in principles, jurisprudence, and interpretation. And the language and dialects of the Arabs, and for this reason they are destined to survive and spread, and it is permissible to invoke anomalous reading if it is mentioned in order to explain a legal ruling or to support a ruling proven by other sources. However, when the ruling begins, it is not permissible to invoke it in the most correct view, because they are interpretive narrations that are outside the circle of frequent readings and methods of knowing the reading. Deviant from other readings: referring to imams of reading and specialized scholars, reviewing one of the books written on the seven or ten correct readings, and reviewing one of the books concerned with explaining abnormal readings. The research also showed the effect of abnormal readings in inferring jurisprudential rulings, and the research recommends paying attention to studying reading. Anomalies and their impact on the provisions of Islamic Sharia.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية