التمذهب الفقهي بين العوام والخواص في العصر الحديث Jurisprudential Doctrine Between Commoners And Private People In The Modern Era

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم الدراسات الإسلامية كلية التربية الأساسية – الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب ( الكويت )

المستخلص

لا شك أن التمذهب الفقهي من الموضوعات التي شغلت حيزا من تفكير فقهاء الشريعة في العصرين : القديم والحديث ؛ فالعصر القديم كان له قصب السبق في تناول هذا الموضوع من حيث تقعيده ، وذكر شروطه ، والإجابة عن الوقائع الحادثة في عصرهم ، وبيان أحكامه بالنسبة للمجتهد في شتى طبقاته ، وبالنسبة لغير المجتهد من المقلدين والعوام. فهو من الموضوعات المتجددة والمستمرة ، فما دام يوجد من بين أفراد الأمة من يتمذهب ، ويستفيد أحكام شرع الله عن طريق التمذهب .. فالتمذهب باق ومستمر . ولا شك أن التمذهب مع طول الزمن يأخذ أشكالا عدة ، وتَعْرُض عليه مستجدات وحوادث لم تكن في بال أصحاب العصر القديم .
ومن هنا تنشأ بعض التساؤلات ، تحاول هذه الدراسة الإجابة عنها ، وهي المتمثلة بالآتي : ما أدلة مشروعية التمذهب ؟ وما أبرز طبقات المتمذهبين في العصرين القديم والحديث ؟ وما أهم القضايا المستجدة للتمذهب في العصر الحديث ؟ وما موقف المتمذهبين منها ؟
وتوصلت الدراسة إلى جملة من النتائج ، منها : يعد التمذهب من الممارسات المشروعة في الشريعة الإسلامية ، بدليل وجوده في الأمة لمدة قرون ، من غير إنكار إلا من قلة ، وفي العصر الحديث خرجت بعض الآراء تذم التقليد ، وتطرح عليه مجموعة من الإشكالات ، حاولنا معالجتها في هذه الدراسة . وطبقات المتمذهبين التي ذكرها العلماء في السابق تكاد تكون معدومة في العصر الحديث سوى الطبقة الرابعة ، وقد قسمناها إلى طبقتين : الطبقة الأولى : طبقة العوام . والطبقة الثانية : طبقة الخواص .
ومن أجل ذلك يوصي الباحث بأن تتجه أقلام الباحثين والمتخصصين إلى وضع قواعد حاكمة ومنظِّمة للتمذهب على شكل قوالب قانونية تمكن الخواص والعوام من التعامل معها.
There is no doubt that the doctrinal doctrine of jurisprudence is one of the topics that occupied a space in the thinking of Sharia jurists in the ancient and modern  eras, as the ancient era had the lead in dealing with this topic in terms of its restriction, mentioning its conditions, answering the facts of their time, and explaining its rulings for the mujtahid in its various classes, and for the non-mujtahid imitators and commoners.  . It is one of the renewable and continuous topics, as long as there are among the members of the nation who follow the doctrine and benefit from the provisions of God's law through doctrine. The doctrine remains and continues. There is no doubt that the doctrine with the length of time takes several forms, and presents it with developments and incidents that were not in the minds  of the owners of the old era.
Hence some questions arise, which this study tries to answer, which are as follows: What is the evidence for the legitimacy of sectarianism?  What are  the most prominent classes of the madhhabs in the ancient and modern eras?  What are the most important emerging issues of sectarianism in the modern era and what is the position of the sectarians on them?
The study reached a number of results, including: Doctrine is one of the legitimate practices in Islamic law, as evidenced by its existence in the nation for centuries, without denial except from a few, and in the modern era came out some opinions disparaging tradition, and posed a set of problems, we tried to address them in this study. The classes of the sectarians mentioned by the scholars in the past are almost non-existent in the modern era, except for the fourth layer, and we have divided them into two classes:  The first layer: the layer of commoners. And the second layer: the layer of properties.
For this reason, the researcher recommends that the pens of researchers and specialists tend to develop rules governing and regulating the doctrine in the form of legal templates that enable private and public to deal with it.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية