العلة الاستحســـانيـــة The Reason For Approval

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول الفقه - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالمنصورة ( جامعة الأزهر )

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على العلة الاستحسانية وبيان حقيقتها؛ حيث لم أجد في حدود المصادر المتوفرة من تعرض لذكرها، وقد اشتهر عند الحنفية الأخذ بالاستحسان وكثيرًا ما نجد في كتبهم عبارة "الحكم في هذه المسألة قياسًا كذا، واستحسانًا كذا"، والعلة الاستحسانية هي المعنى المناسب الذي يعتمد عليه المجتهد عند استثنائه المسألة الاستحسانية من القياس بناء على دليل حتي يكون هذا الاستثناء تشريعًا منضبطًا لا بالرأي المحض، فقمت بتعريف الاستحسان، وبينت علاقته بمآلات الأفعال، ثم قمت بتعريف العلة الاستحسانية، وذكرت شرطها، وطرق الكشف عنها التي هي ذاتها أنواع الاستحسان، وبعض التطبيقات عليها، وتوصلت في النهاية إلى أن العلة الاستحسانية هي أساس الاستحسان وجوهره.
This study aims to shed light on the preference (Istihsaniyya) effective cause and explain its reality, as I did not find within the available sources anyone who explains the details of preference (Istihsan). It has become well-known among the Hanafi school to adopt it, and we often find in their books the phrase “The ruling on this issue according to measurement is such and such, and according to preference (Istihsan) is such and such.” The preference (Istihsaniyya) effective cause is the appropriate meaning that the Mujtahid relies on when he excludes the preference (Istihsaniyya) issue from measurement based on evidence in order to make this exception a regulated legislation and not legally invalid opinion, so I defined preference (Istihsn), and showed its relationship to the outcomes of actions.
Then I defined the preference (Istihsaniyya) effective cause, mentioned its condition, and the methods of detecting it which are the same types of preference , and I concluded in the end that the preference (Istihsaniyya) effective cause is the basis of preference (Istihsn) and its quiddity.

الكلمات الرئيسية