تحقيق المقال في زكاة الحبوب والثمار (دراسة فقهية مقارنة) Investigation Of The Article On Zakat On Grains And Fruits (A Comparative Jurisprudential Study)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

القاضي بالمحكمة العامة بأبها - المملكة العربية السعودية

المستخلص

تناول الباحث دراسة أحكام زكاة الحبوب والثمار دراسة فقهية مقارنة كونها أحد أنواع الزكاة التي هي الركن الثالث من أركان الإسلام وكونها حق مشروع في المال تتوقف عليها نماء المال وبركته، وقد استهل الباحث بحثه ببيان مشروعية زكاة الحبوب والثمار من الكتاب والسنة والإجماع ونقل إجماع العلماء من المذاهب الأربعة على ذلك كما في المبحث الأول، ثم تناول الباحث في المبحث الثاني ما تجب فيه الزكاة من الحبوب والثمار وحكى خلاف العلماء في كون الزكاة مقصورة على الحبوب والثمار كما هو مذهب الجمهور أم تجب في كل ما يقصد به نماء الأرض كما ذهب إليه الحنفية مبينا الأدلة وسبب الخلاف في المسألة، ثم انتقل الباحث في المبحث الثالث إلى بيان مقدار النصاب في زكاة الحبوب والثمار وأنه شرط للوجوب كما ذهب إليه الجمهور ثم بين قول القائلين بعدم اشتراط النصاب وهم الحنفية مبينا أقوال العلماء وسبب الخلاف في المسألة، ثم تناول الباحث في المبحث الرابع بيان وقت تقدير نصاب الحبوب والثمار حاكياً الخلاف ومبيناً ثمرته، كما تناول في المبحث الخامس بيان وقت استقرار وجوب الزكاة في الحبوب والثمار، كما تناول الباحث في المبحث السادس المقدار الواجب من الحبوب والثمار وحكى اتفاق العلماء في المسألة مبينا من نقل الإجماع من العلماء، كما تناول الباحث في المبحث السابع ما يترك لأصحاب الزروع والثمار عند الخرص مبينا خلاف العلماء في ذلك وسبب الخلاف في المسألة، وقد انتهى الباحث ببيان النتائج التي توصل فيها من خلال هذا البحث وهي بيان لمواضع الاتفاق والخلاف بين العلماء مع بيان فوائد أصولية من المسائل الخلافية المشار إليها، والله وحده أعلم، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.
The researcher studied the provisions of zakat on grains and fruits, a comparative jurisprudential study, as it is one of the types of zakat, which is the third pillar of Islam, and it is a legitimate right to money on which the growth and blessing of money depends. The researcher began his research by explaining the legitimacy of zakat on grains and fruits from the Qur’an, Sunnah, and consensus, and conveying the consensus of scholars from the schools of thought. The four are based on that, as in the first section. Then, in the second section, the researcher discussed the grains and fruits on which zakat is obligatory, and recounted the disagreement of the scholars regarding whether zakat is limited to grains and fruits, as is the doctrine of the majority, or is it obligatory on everything intended for the growth of the earth, as the Hanafis held, explaining the evidence, and the reason for the disagreement in the issue.
Then the researcher moved in the third section to clarifying the amount of the quorum in zakat on grains and fruits and that it is a condition for it being obligatory, as the majority held. Then he clarified the statement of those who say that a quorum is not required, namely the Hanafi school of thought, explaining the sayings of the scholars and the reason for the disagreement in the issue. Then the researcher dealt in the fourth section with a statement. The time for estimating the quorum for grains and fruits, illustrating the disagreement and explaining its fruits. He also dealt in the fifth section with explaining the time when the obligation of zakat on grains and fruits was established. The researcher also discussed in the sixth section the required amount of grains and fruits and recounted the agreement of scholars on the issue, indicating who conveyed the consensus from the scholars. The researcher also discussed In the seventh section, what is left to the owners of crops and fruits when harvesting, explaining the disagreement of scholars regarding this and the reason for the disagreement in the issue. The researcher ended by stating the results he reached through this research, which are an explanation of the areas of agreement and disagreement among scholars, along with an explanation of the fundamental benefits of the controversial issues referred to, by God. Only he knows, and may God’s blessings and peace be upon our Prophet Muhammad and his family and all his companions.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية