التعايش السلمي في ضوء وثيقة المدينة المنورة ودستور مملكة البحرين( دراسة مقارنة) Peaceful Coexistence In Light Of The Medina Document And The Constitution Of The Kingdom of Bahrain (A Comparative Study)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ القانون العام بكلية الحقوق – جامعة العلوم التطبيقية بمملكة البحرين

2 قسم القانون العام ، كلية الحقوق ، جامعة البحرين

المستخلص

يعد بحث موضوع التعايش السلمي في ضوء وثيقة المدينة وتطبيقه على أرض الواقع في ظل دستور مملكة البحرين من معالم الدراسة التحليلية المقارنة، حيث تضرب فكرة التعايش السلمي بجذورها العميقة في حضارة الإسلام، وكان من بواكير محاولات ترسيخ تلك الفكرة الوثيقة المدنية التي أصدرها النبي صلى الله عليه وسلم حالة مقدمة الشريف إلى المدينة المنورة، والتي كانت تعبر وبحق على فكرة صهر مكونات المجتمع في بيئة واحدة، وتضمن لهم كافة الحقوق الاجتماعية والاقتصادية، وتعترف بالتعدد الديني والعقدي والقبلي في تلك الدولة التي تتأسس على معالم التعددية، وتحفظ لمكونات المجتمع ما تحظى به الأمة الإسلامية الناشئة من تنوع يشهد به مجتمع المدينة، وذلك تمهيدًا لشمول تلك الحضارة الناشئة لذلك التنوع وإعلان عن تمددها في حواضر الدنيا منذ بزوغ فجر الإسلام.
وحفلت الدول الإسلامية على مر العصور بنماذج فريدة لحماية التعايش السلمي بين مكوناتها، بل ويعد من عناصر الثراء في تلك الأمة هو التعايش بين كافة العرقيات كالعرب والكرد والأمازيغ والبربر والهنود والأفغان وغيرها من القوميات، كما تعايش في ظلال تلك الدولة بجوار المسلمين اليهود والنصارى، بل ونعم بالتعايش السلمي من لا يؤمن بالكتب السماوية تحت شعار أمرنا بتركهم وما يدينون.
ورسخ دستور مملكة البحرين معالم التعايش السلمي بالنص على أن الناس سواسية في الكرامة الإنسانية، ويتساوى المواطنون لدى القانون في الحقوق والواجبات العامة، لا تمييز بينهم في ذلك بسبب الجنس، أو الأصل أو اللغة أو الدين أو العقيد، والتأكيد على أن حرية الضمير مطلقة، وتكفل الدولة حرمة دُور العبادة، وحرية القيام بشعائر الأديان والمواكب والاجتماعات الدينية طبقا للعادات المرعية في البلد.
وظهر ذلك جليًا بإصدار الأمر الملكي رقم (15) لسنة 2018 بإنشاء مركز الملك حمد العالمي للتعايش السلمي، والأمر الملكي رقم (32) لسنة 2024 بإنشاء جائزة الملك حمد للتعايش السلمي، وفي احتضان مملكة البحرين للعديد من مؤتمرات الحوار على المستوى الوطني والدولي.
The study of peaceful coexistence in light of the Charter of Medina and its practical application under the Constitution of the Kingdom of Bahrain is a landmark in advanced, discriminating study. The idea of ​​peaceful coexistence is deeply rooted in Islamic civilization. One of the earliest foundations of this civilized concept was the arrival of the Prophet Muhammad (May God bless him and grant him peace) to Medina.
Which truly expressed the idea of ​​melting the components of society into one environment, guaranteeing them all social and economic rights, and recognizing religious, ideological, and tribal diversity in that state, which was founded on the features of pluralism, and preserving for the components of society the diversity that the emerging Islamic nation enjoys, as witnessed by the society of Medina, in preparation for the inclusion of that diversity by that emerging civilization and announcing its expansion into the cities of the world since the dawn of Islam
Throughout the ages, Islamic countries have been replete with unique models for protecting peaceful coexistence among their components. Indeed, one of the elements of wealth in that nation is the coexistence between all ethnicities, such as Arabs, Kurds, Amazigh’s, Berbers, Indians, Afghans, and other nationalities. Jews and Christians also coexisted alongside Muslims under the shadow of that state. Even those who do not believe in the divine books enjoyed peaceful coexistence under the slogan “We have ordered you to leave them and what they believe.”
The Constitution of the Kingdom of Bahrain has established the principles of peaceful coexistence by stipulating that all people are equal in human dignity, and that citizens are equal before the law in public rights and duties, without discrimination based on gender, origin, language, religion, or creed. Freedom of conscience is also affirmed, and the State guarantees the sanctity of places of worship and the freedom to perform religious rituals, processions, and religious meetings in accordance with the customs observed in the country.
This was clearly demonstrated by the issuance of Royal Order No. (15) of 2018 establishing the King Hamad Global Centre for Peaceful Coexistence, and Royal Order No. (32) of 2024 establishing the King Hamad Award for Peaceful Coexistence, and in the Kingdom of Bahrain hosting many dialogue conferences at the national and international levels.

الكلمات الرئيسية