إن الوقوف على حقيقة المصطلحات والأوصاف التي تُناط بها الأحكام الشرعية أمرٌ لا غِنَى عنه للمجتهد في عملية الاجتهاد، وهو ما يطلق عليه عند الأصوليين: "تحقيق المناط"؛ ولأهميته البالغة ومحوريته في عملية الاجتهاد فإنه يترتب على الخطأ فيه خطأٌ مُحقَّقٌ في تطبيق الأحكام وتنزيلها على الواقع.
ومِن الأوصاف والمصطلحات المهمة التي تحتاج إلى تحقيقٍ وبيانٍ: وصفَي "الفقر" و "الغِنى"؛ ذلك أن كثيراً من الناس –لا سيما الأغنياء منهم، والقائمين على أمر توزيع الزكاة في الجمعيات الشرعية ولجان الزكاة المختلفة- قد تصيبهم الحَيْرة وهم بصدد إخراج الزكاة إلى مستحقيها؛ بسبب أنهم لا يستطيعون التمييز بين الفقراء المستحقين للزكاة وغيرهم؛ نظراً لعدم وجود ضابط واضح يرجعون إليه في تحقيق وصف الفقر والغِنى.
ويحاول هذا البحث الوقوف على جهود الفقهاء المتقدمين في تحديد مصطلحَي الفقر والغِنَى في أبواب الفقه المختلفة، وجَمْعَها في مكانٍ واحد، والانتهاء فيها إلى خلاصات واضحة يمكن للمكلفين -وكذا للقائمين على أمر توزيع الزكاة في عصرنا الحاضر- الرجوع إليها بسهولة ويُسر، ولا يُعنَى هذا البحث بدراسة أسباب الفقر، ولا بطرق علاجه.
وقد انتهى البحث إلى نتائج كثيرة، من أهمها: أن وصفُ الفقر والغِنى من الأوصاف التي تتغير من بابٍ فقهيٍ إلى باب فقهي آخر، بل ربما تتغير في نفس الباب الفقهي، كمسألة الزكاة. وأن حَدُّ الفقر في المؤشرات الدولية والمحلية واحد لأنه يتعلق بمسألة واحدة وهي مسألة توفر الحاجات الأساسية للفرد؛ بخلافه في الشريعة حيث يرتبط بمسائل مختلفة في أبواب مختلفة. كما كان للفقهاء رؤيتهم الواضحة فيما يتعلق بمسألة النزول بِحَدِّ الفقر المبيح لسؤال الزكاة وطلبها إلى أدنى ما يمكن مقارنة بِحَدِّه المبيح لأخذها دون مسألة، ولعلهم قصدوا بذلك محاربة التسول والبطالة، وهو مسلك محمود. وانتهى البحث أيضاً إلى أن مسألة تحديد وصفَي الفقر والغِنى من المسائل الاجتهادية، والخلاف فيها سائغ بين الفقهاء؛ إذ لم يرد فيها تحديد شرعي قاطع.
Understanding the true meaning of the terms and descriptions that underlie Islamic rulings is indispensable for the mujtahid in the process of ijtihad. This is what the scholars of the principles of jurisprudence (usul) call "the verification of the basis." Given its extreme importance and centrality in the process of ijtihad, any error in this definition results in a definite error in the application of the rulings and their application to reality.
Among the important descriptions and terms that require investigation and clarification are the descriptions of "poverty" and "wealth." This is because many people—especially the wealthy among them, and those responsible for distributing zakat in Sharia-compliant societies and various zakat committees—may become confused when it comes to distributing zakat to those who deserve it. Because they cannot distinguish between the poor who are entitled to zakat and others, due to the lack of a clear standard to which they can refer in determining the definition of poverty and wealth, this research attempts to examine the efforts of early jurists in defining the terms poverty and wealth in various chapters of jurisprudence, compiling them in one place, and arriving at clear conclusions that those obligated to pay them—as well as those responsible for distributing zakat in our present era—can easily refer to. This research does not address the causes of poverty or ways to address it.
The research reached many conclusions, the most important of which are: The descriptions of poverty and wealth are among the descriptions that change from one chapter of jurisprudence to another, and may even change within the same chapter of jurisprudence, such as the issue of zakat. The definition of poverty in international and local indicators is the same because it relates to a single issue: the availability of basic needs for the individual. This contrasts with the definition of poverty in Islamic law, which relates to different issues in different chapters. Jurists also had a clear vision regarding the issue of lowering the threshold of poverty that permits asking for zakat to the lowest possible level compared to the threshold that permits taking it without asking. Perhaps they intended to combat begging and unemployment, which is a commendable approach. The research also concluded that defining the two categories of poverty and wealth is a matter of ijtihad, and disagreement among jurists is permissible, as there is no definitive legal definition for it.
لطفي زكي موسى شلبي, أحمد. (2025). حَدُّ الغِنى والفقر وآثارُهما الفقهية The Limits Of Wealth And Poverty And Their Jurisprudential Implications. مجلة کلية الشريعة و القانون بطنطا, 40(1), 530-615. doi: 10.21608/mksq.2025.437534
MLA
أحمد لطفي زكي موسى شلبي. "حَدُّ الغِنى والفقر وآثارُهما الفقهية The Limits Of Wealth And Poverty And Their Jurisprudential Implications", مجلة کلية الشريعة و القانون بطنطا, 40, 1, 2025, 530-615. doi: 10.21608/mksq.2025.437534
HARVARD
لطفي زكي موسى شلبي, أحمد. (2025). 'حَدُّ الغِنى والفقر وآثارُهما الفقهية The Limits Of Wealth And Poverty And Their Jurisprudential Implications', مجلة کلية الشريعة و القانون بطنطا, 40(1), pp. 530-615. doi: 10.21608/mksq.2025.437534
VANCOUVER
لطفي زكي موسى شلبي, أحمد. حَدُّ الغِنى والفقر وآثارُهما الفقهية The Limits Of Wealth And Poverty And Their Jurisprudential Implications. مجلة کلية الشريعة و القانون بطنطا, 2025; 40(1): 530-615. doi: 10.21608/mksq.2025.437534