المحتوى الأصوليّ في نداءات القرآن للنبيّ - صلى الله عليه وسلم The Fundamental Content Of The Qur'an's Calls To The Prophet - May God Bless Him And Grant Him Peace

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول الفقه بكلية الشريعة والقانون بدمنهور - جامعة الأزهر - مصر

المستخلص

     يهدف هذا البحث إلى بيان القواعد، والمقاصد الأصولية التي انطوت عليها نداءات القرآن الكريم للنبي r، وقد اشتمل البحث على تعريف النداء، وبيان حروف النداء، ثم بيّن البحث ألفاظ نداءات القرآن للنبي r من حيث كونها وردت بلفظ النبوة )‌يَٰٓأَيُّهَا ‌ٱلنَّبِيُّ(، وذلك في ثلاثة عشر موضعًا، وبلفظ الرسالة )‌يَٰٓأَيُّهَا ‌ٱلرَّسُولُ(، وذلك في موضعين، وبألفاظ غير لفظي النبوة والرسالة، وهي التي كانت مشتقة من الحال التي كان عليها بغرض الملاطفة والمؤانسة له، وذلك في موضعين هما: )يَٰٓأَيُّهَا ‌ٱلمُزَّمِّلُ (، و)يَٰٓأَيُّهَا ‌ٱلمُدَّثِّرُ(. 
     ثم تناول مسألة "هل خطاب الله تعالى لنبيه r يتناول الأمة" فيكون عاماً أم أنه لا يتناولهم فيبقى خاصاً به r؛ لأن تناوله لهم يعني أنهم مكلفون بمقتضى هذه النداءات كتكليفه r بها سواء بسواء، والقول بعدم تناولها لهم يعني أنهم لا يكلفون إلا بما قامت القرينة على دخولهم فيه، أو يدخلون بدليل خارج، من قياس عليه ونحوه.
     ثم تناول البحث الجانب العملي المقصود، وهو استنباط القواعد الأصولية والإشارات والمقاصد التي انطوت عليها هذه النداءات، وذلك بإيراد كل نداء في مسألة مستقلة، وإخراج ما بها من محتوى أصولي، وبيان وجه ارتباط النداء بالقاعدة الأصولية التي ساهمت في بناء هذا النداء، وما ترتب على ذلك من أحكام فقهية متفق عليها أو مختلف فيها بالاتفاق أو الاختلاف في القاعدة الأصولية ذاتها، ثم سوق نصوص العلماء المؤيدة لهذا الاستنباط.
 This research aims to clarify the rules and fundamental purposes "Almaqasid Al'usulia" contained in the Prophet's calls in the Holy Quran " Nida'at Alquran Alkarim". The research included defining the call "Alnida'", clarifying the letters of the call "'Ahruf Alnida'", then the research clarified the words of the calls of the Quran to the Prophet(peace and blessings of Allah be upon him) in terms of whether they were mentioned in the word of prophecy (O Prophet )‌ in thirteen places, and in the word of the message ( O Messenger )‌‌ in two places, and in words other than the words of prophecy and message, which were derived from the state he was in for the purpose of gentleness and companionship "Almulatafat Walmuaanasa" with him, in two places: ( O you who covers himself ) and (O you who wraps himself).
Then he addressed the issue of "Does Allah's address to His Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) include the nation" so that it is general or does it not include them so that it remains specific to him (peace and blessings of Allah be upon him); because addressing them means that they are charged according to these calls as he (peace and blessings of Allah be upon him) charged them with them equally, and if we say that it does not include them means that they are not charged except with what the evidence has established for their inclusion therein, or they are included by external evidence, such as analogy and the like.
Then the research addressed the intended practical aspect, which is deducing the principles of jurisprudence, indications and purposes that these calls contained, by presenting each call in an independent issue, extracting its fundamental content, and explaining the way the call is connected to the principles of jurisprudence that contributed to forming this call, and what resulted from that in terms of agreed upon or disagreed upon jurisprudential rulings by agreement or disagreement in the principles of jurisprudence itself, then presenting the texts of the scholars supporting this deduction.

الكلمات الرئيسية