وقف تنفيذ القرار الإداري في القانون المصري والفرنسي( دراسة مقارنة ) Suspending The Implementation Of The Administrative Decision In Egyptian And French Law (A Comparative Study)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالي للحاسبات بطنطا - وزارة التعليم العالي ، مصر

المستخلص

القاعدة العامة فى القرارات الإدارية أنهـا واجبة التنفيذ طالما اكتملت شروط نفاذها ، وأن الطعن عليها بالإلغاء لا يوقف التنفيذ .
 وقد يترتب على تطبيق هذه القاعدة أضراراً بالأفراد لا يمكن تداركها، ونتائج لا يحمد عقباها إذا قامت الجهة الإدارية بتنفيذ القرار الإدارى، خاصة وأن الانتظار حتى يتم الفصل فى الدعوى قد يمتد لفترة طويلة .
لذلك حرص المشرع على تلافى النتائج الخطيرة ، والأضرار الجسيمة التى تترتب على تنفيذ القرار الإدارى ، فأجاز استثناء من هذه القاعدة ، وخروجاً على الأصل العام وقف تنفيذ القرار الإدارى كإجراء وقائى لحين الفصل فـــى الدعوى .
 وتبعاً لذلك منح الأفراد طلب وقف التنفيذ بشروط وضوابط معينة بغية تحقيق التوازن المنشود والعادل بين مصلحة الجهة الإدارية فى تفعيل العمل الإدارى من خلال ما  تصدره من قرارات من ناحية ، وبين مصلحـة الأفراد فى الحماية من الآثار الناتجة عن تنفيذ القرار الإدارى من ناحية أخرى .
ويتميز الحكم الصادر فى طلب وقف التنفيذ بالسرعة ، وعدم خضوعه للتحضير من جانب هيئة مفوضى الدولة بخلاف الدعوى الإدارية العادية .
والحكم الصادر بوقف تنفيذ القرار الإدارى هو حكم مؤقت يظل معلق على نتيجة الحكم الصادر فى الدعوى ، ولا تتقيد به المحكمة عند نظر النزاع ، وفى الوقت نفسه هو حكم قطعى يفصل فى خصومة حقيقية ، وله مقومات الأحكام وخصائصها، ويحوز حجية الأحكام فيما فصلت فيه المحكمة من مسائل قبل البت فى موضوع الطلب .
ويترتب على وقف تنفيذ القرار الإدارى أن يعود الوضع إلى ما كان عليه حتى يتم الفصل فى الطلب الأصلى .
The general rule in administrative decisions is that they are enforceable as long as the conditions for their enforcement have been fulfilled, and that the appealing against them by cancellation does not stop execution.
The application of this rule may result in irremediable harms and unimaginable consequences to individuals, if the administrative authority implements the administrative decision, especially since the wait until the case is decided may extend for a long period.
Therefore, the legislator was keen to avoid the serious results and damages that would result from the implementation of the administrative decision, so he permitted an exception to this rule, and a departure from the general principle, to stop the implementation of the administrative decision as a preventive procedure until the case is decided.
Accordingly, granting individuals the right to request stopping  the implementation under certain conditions and criteria  in order to achieve the desired and fair balance between the interest of the administrative authority in activating the administrative work through the decisions it issues on the one hand, and the interest of individuals in the protection from the effects resulting from the implementation of the administrative decision on the other hand.
The judgment issued in the request for request stopping  the implementation is distinguished by its speed, and it is not subject to preparation by the State Commissioners Authority, unlike the ordinary administrative lawsuit.
The judgment issued to stop the implementation of the administrative decision is a temporary ruling that remains pending on the outcome of the ruling issued in the case and the court is not bound by it when examining the dispute. At the same time, it is a final judgment that decides a real dispute, and it has the ingredients and characteristics of judgments, and it possesses the authority of judgments in matters that the court has decided before deciding on the subject matter of the request.
As a result of stopping the implementation of the administrative decision, the situation will return to what it was until the original request is decided.

الكلمات الرئيسية